Stare de șoc? Renunță la medicamente, alege psihoterapia de actualitate!

Bd. Iancu de Hunedoara intersecție cu Căderea Bastiliei. Ora aproximativă: 11.10. O zi de joi ca oricare alta. Discut la parterul unei cladiri de birouri din această intersecție. În spate se aude un zgomot neobișnuit și puternic dar nu mă întorc imediat. Interlocutoarea mea, însă, privește pe geam și în secunda următoare își acoperă ochii, îngrozită, repetând într-una: “Oh, de ce-am văzut așa ceva?! De ce-am văzut așa ceva?!”
Rezist tentației de a întoarce privirea - de ce m-aș grăbi să-mi aduc o imagine de groază în viața mea?! Mai degrabă îmi păstrez resurse pentru persoana de lângă mine care nu reușește să se liniștească. Pare că nu poate respira și nici plânge deși cu siguranță și le-ar dori pe amândouă.

Poate ai auzit de accidentul în care un autoturism a tăiat calea unei ambulanțe în viteză iar aceasta din urmă s-a răsucit în aer și a aterizat alunecând pe o distanțâ destul de mare. Sau poate nu știi nimic despre acest accident ci doar, la un moment dat, ai fost martorul unui accident sau unei alt fel de întâmplări neplăcute, care ți-au creat o stare de șoc din care ti-a fost greu să ieși, posibil chiar și acum ai o amintire cu rezonanță puternică.

Iată câteva recomandări pentru astfel de situații:

  • În primul rând, respiră. În mod egal, cât de adânc poți. Cu siguranță în primele secunde respirația îți va fi accelerată și îngreunată. Imaginează-ți că arunci de pe umeri o greutate uriașâ iar apoi respiră din nou. Cât mai adânc, gândește-te doar la aerul care intră și iese din tine.
  • Dacă simți că nu mai ai putere în picioare, așează-te. În cazul în care n-ai unde să stai, lasă conveniențele deoparte și așează-te pe jos. Dacă, în schimb, îți vine să te miști, oferă-ți această alternativă de descărcare, ea vine din nevoia ta de a ‘fugi’ de acel eveniment.
  • Caută o persoană de încredere, care să poată sta lângă tine. În astfel de situații, gradul de conștientizare a propriei efemerități este mare, suntem vulnerabili și prezența cuiva binevoitor ne face bine.
  • La aproximativ o săptămână după eveniment, verifică în interiorul tău cât de mare este, încă, starea de disconfort resimțită. Dacă, pe o scală de min 1 - max 10 apreciezi că se află încă la 7 (sau mai sus) acordă-ți un sprijin util și solicită ajutorul unui terapeut. În prezent există - fără ca ele să fie prea cunoscute, din păcate - multe metode de intervenție strict psihoaterapeutice, fără medicamente, cu rezulate remarcabil de rapide și favorabile.

Una din aceste intervenții se numește EMDR. Apelând la această abordare, clientul observă rezultate mult îmbunătățite chiar din prima ședință. Este o abordare psihoterapeutică ce poate fi folosită în foarte multe stări și situații:
  • evenimente din viața de zi cu zi (pierderi, nereușite etc.)
  • anxietate
  • dependență (mai ales în cazul dependenței care nu presupune substanțe, cum ar fi dependența de jocuri de noroc sau de chat/Internet)
  • stări de șoc (urmare a unor evenimente recente) sau în traume (datorate unor evenimente din trecut)
  • și multe altele

Ai trecut printr-o situație ce te-a afectat profund? Te-aș întreba: cum ai reușit să depășești starea și cât de repede? Poate deții, fără să-ți dai seama, un model de revenire util și celorlalți. Dacă simți că încă te afectează, te invit să beneficiezi de câteva ore de psihoterapie de ultimă oră cu rezultate rapide - dă-ți voie să-ți fie mai bine cât mai repede!
blog comments powered by Disqus